Ahad, 26 Julai 2009

Salam ukhuwwah.

Allahu Akbar, Maasya Allah ... itulah kalimah yang dapatku ungkapkan bila saudara dari China datang ziarah ke rumahku. Aiik ... bila pula aku ada sedara dari China. Ya ... saudara seagama.
Dua hari lepas, masa aku mula baca 'rukyah'. Tiba tiga saudara, sorang tu memang biasa denganku, Hafiz. Bersamanya seorang melayu dan seorang cina. Setelah berkenalan rupanya ada jemaah baru sampai di Masjid Buang Sayang, jemaah dari 'cina' asli. Memang Hafiz akan bawa jemaah luar ke rumahku sebab aku dapat cakap arab sikit. Maasya Allah saudara kita tu dapat cakap arab dengan baik walaupun tak pernah belajar di negara arab. Itulah hasil sebuah ketekunan dan istimewanya Bahasa Arab. Aku diberitahu jemaah terdiri daripada 10 orang, 2 pandai cakap arab dan yang lainnya bahasa ibundanya. 'Begitu'pun mereka boleh sampai ke Sabah. Semuanya adalah dengan kehendak Allah.
Pembaca sekalian.

Hatiku sehingga hari ini masih tersentuh dan 'terasa' bila beliau yang juga seorang imam di Xingshi ( kalau tak silap pendengaranku) ceritakan keadaan 'sesaudara' Islam di sana. Yang paling aku terasa bila beliau menyebut pasal ramainya jemaah solat waktu di masjidnya, setiap waktu sampai 3 hingga 4 ratus orang. Itulah berkatnya bila usaha agama diutamakan. Allahu Akbar, kalau nak di bandingkan dengan masjid di Pekanku bagaikan langit dengan bumi, barangkali usahaku sebagai seorang us**z masih belum dipandangNya. Ya Allah ampunilah hambamu yang alpa, leka dan cuai ini. Pilihlah daku diantara mereka yang diberi taufiq dan hidayah agar istiqamah diatas jalanMu ya Allah.
Pembaca sekalian.

Bersamalah kita berusaha agar 'tiang' ini tidak roboh, jika roboh pincanglah agama. Agama pincang, tempang kita di akhirat kelak.نعوذ بالله من ذلك

Tiada ulasan:

Catat Ulasan